Formularz kontaktowy na stronie www

Strony internetowe oprócz prezentacji treści służą również, a można by powiedzieć że przede wszystkim, do nawiązywania kontaktu. Dotyczy to zwłaszcza stron firmowych, o charakterze biznesowym. Wiadomo, że specjalnie zależy nam na pozyskaniu nowych klientów, sprzedaży towarów lub usług. 

Z pomocą przychodzą tutaj wszelkiego rodzaju formularze kontaktowe, formularze zapytań, formularze rezerwacji i formularze zakupu. Najprostszy z nich, znany większości użytkowników internetu to prosty formularz kontaktowy. Na zamówienie wstawiamy tego typu formularze do stron www utworzonych w naszym systemie. W nowszych szablonach graficznych taki formularz kontaktowy będzie dostępny standardowo.

Na zamówienie możliwe jest zbudowanie dowolnego formularza kontaktowego zawierającego dedykowane pola tekstowe, opcje wyboru, walidację wprowadzanych danych oraz kreację automatycznej odpowiedzi, podziękowania na przesłane zapytanie czy informacje. Formularz kontaktowy aplikujemy do wybranego szablonu darmowej strony www we wskazane przez użytkownika miejsce. Wiadomości z takiego formularza mogą być przesyłane na dowolny, wskazany adres e-mail.   

Przykładowe pola formularza na stronie www:
  • Imię i Nazwisko
  • Kod pocztowy, miejscowość, ulica, nr domu 
  • Nazwa firmy
  • Numer telefonu
  • Zapytanie

 Zobacz przykład formularza kontaktowego

Formularz kontaktowy a..

Formularz kontaktowy a przepisy RODO

W podstawowej wersji formularza kontaktowego, jest zazwyczaj pole adresowe ( adres e-mail ) nadawcy wiadomości. Wpisując adres e-mail nadawca, w rozumieniu zasad RODO, powierza już swoje dane osobowe poprzez skrypt formularza. 

Oprócz adresu e-mail w formularzach przekazywane są inne dane osobowe, bądź informacje będące danymi wrażliwymi. Dlatego na stronach www, które mają w swojej funkcjonalności formularze kontaktowe powinno znajdować się pole do oznaczenia, z informacją o zasadach przetwarzania danych osobowych jakie są stosowane na takiej witrynie oraz odebranie zgody na przetwarzanie danych.

 

Uzupełnienia i rozszerzenia..

Uzupełnienia i rozszerzenia formularzy kontaktowych.

Oprócz klasycznych formularzy, które są podstawą i enescją przekazywania informacji i pobierania danych od klientów, do prowadzenia komunikacji stosuje się również:

  • formularze "poleć nas znajomemu"
  • chat on-line do prowadzenia rozmów tekstowych
  • formularze rezerwacji ( obiektów, apartamentów, sal konferencyjnych )

 

Spam z formularza kontaktowego

Jeśli formularz kontaktowy jest nieodpowiednio zbudowany, umożliwia odczytanie danych adresu e-mail odbiorcy, lub część formularza służąca do odebrania i sprawdzenia treści nie waliduje poprawnie takich danych, wówczas dosyć poważne zagrożenie stanowić może spam pocztowy. 

Skrzynka nadawcy jak i skrzynka e-mail odbiorcy mogą stać się obiektem masowego ataku spamu. 

 

 

Walidacja danych z formularza

Ważnym elementem funkcjonalności tego sposobu komunikacji on-line jest sprawdzenie poprawności danych w formularzu przed ich wysłaniem. Walidatory formularzy sprawdzają w czasie rzeczywistym, podczas wpisywania danych czy są one oczekiwanego typu ( np. czy są to litery, czy są to cyfry, czy adres e-mail zawiera znak @ ) . W przypadku błędów wyświetlany jest komunikat z opisem, co należy poprawić przed wysłąniem danych. Jeśli dane są wg. walidatora poprawne wówczas wysłąnie danych jest możliwe. 

 

Odbieranie danych z formularza kontaktowego

Strony internetowe oprócz funkcji prezentowania treści, tekstów, grafik, służą do nawiązywania kontaktów. Zatem użycie formularzy kontaktowych na publikowanych w internecie dokumentach jest jak najbardziej wskazane a i z drugiej strony oczekiwane. Odwiedzający serwis często przekazują za pomocą formularza on-line dokładnie opracowane dane. Podstawowy formularz np. zapytania ofertowego umożliwia wysłanie tekstowego pytania o dowolnej treści oraz podstawowyc danych kontaktowych kontrahenta. 

Odbiór danych wysłanych przez skrypt formularza jest dopasowany do potrzeb i formy organizacji odbiorcy. Dane mogą być przesyłane bezpośrednio na adres e-mail, moga tez być np. przesyłane do bazy danych i dalej udostepniane z bazy w ramach systemów CMS lub CRM. Wiadomości z formularzy mogą być również przesyłane bezpośrednio jako SMS na telefon komórkowy.